Rinosinuzita

Ce sunt Rinosinuzitele?
Rinosinuzitele reprezintă boli inflamatorii ale foselor nazale și ale anexelor acestora, sinusurile paranazale. Sinusurile paranazale sunt cavități dezvoltate în grosimea oaselor craniului, în imediata vecinătate a nasului și care comunică prin intermediul unor orificii cu fosele nazale. Boli inflamatorii relativ frecvente, rinosinuzitele pot afecta calitatea vieții, prin manifestările asociate, creând un discomfort atât local, cât și al nivelul întregului organism.

Tipuri de rinosinuzite

Din punctul de vedere al evoluției, rinosinuzitele se împart în forme acute, cu evoluție în geneal favorabilă și de scurtă durată (sub 30 de zile) și cronice, cu evoluție trenantă, de lungă durată, peste 30 de zile, cu numeroase recăderi și recidive.

Care sunt principalele cauze și simptome ale rinosinuzitelor?
Principalele cauze ale rinosinuzitelor sunt reprezentate de infecții virale, bacteriene, fungice sau combinații ale acestora, uneori asociate sau potențate de alergii. Manifestările principale ale rinosinuzitelor sunt:

• Cefaleea (durerile de cap), cu sediu predominant frontal, interocular, la nivelul obrajilor, dar uneori, (în cazul sinuzitelor sfeonidale) profund retroocular și cu iradiere în creștetul capului;
  • Scurgeri de secreții (de diverse culori și consistențe) atât la nivelul nărilor, cât și, cel mai frecvent, la nivelul gatului;
  • Senzație de presiune și de blocaj al nasului și capului;
  • Uneori senzație de urechi înfundate, însoțită de pocnituri la nivelul acestora;
  • Senzație de oboseală, lipsă de concentrare, scăderea mirosului și a gustului.

Sinuzita de origine dentară: cauze și tratament

Trebuie mentionat un factor aparte, infecțile din vecinătate, ce se pot propaga la cavitățile sinusale, din care un rol predominant îi revine focarului dentar, generând așa-numita sinuzită odontogenă.

Sinuzita odontogenă sau sinuzita de origine dentară este un tip particular de infecție a sinusului, având ca punct de plecare o suferință a rădăcinii dentare, în special granulomul apical, situat cel mai frecvent la nivelul premolarului doi și al primului molar.

Sinuzita odontogenă reprezintă 10% din infecțiile sinusului maxilar, iar ca particularitate, infecția este generată perdominant de bacterii anaerobe, multirezistente la antibiotice, și se caracterizează printr-o supurație fetidă (urât mirositoare) și o evolutie trenantă.

Tratamentul acestei sinuzite implică o strânsă colaborare a medicului ORL-ist cu medicul stomatolog, deoarece implică tratarea concomitentă și a afecțiunii dentare.

Diagnosticul acestor afecțiuni se face pe baza anamnezei, a examenului clinic ORL, a examenului fibroscopic (endoscopic) endonazal și în baza examinărilor imagistice: IRM (RMN) și computer tomograf (CT).

Cum se tratează rinosinuzitele?

Mijloacele terapeutice și de recuperare ale rinosinuzitelor includ:

• Antibioterapia;
  • Medicația antiinflamatorie (steroidiană și nesteroidiană);
  • Lavajul rinosinusal (sprayuri cu apă de mare, dispozitive de irigație cu soluții saline, puncții-spălătură sinusale);
  • Medicație simptomatică și de dezobstrucție rinosinusală.

Nu în ultimul rând, este important de precizat terapia adjuvantă și de recuperare, precum fizioterapia cu raze ultrascurte și aerosoloterapia. Pentru cazurile complexe, atunci când acest arsenal terapeutic nu este suficient, se pot recomanda metode invazive de tratament, cum este chirurgia funcțională endoscopică (FESS) sau chiar chirurgia clasică deschisă, folosită, astăzi, în mod deosebit în cazul complicațiilor.

La spitalul de stomatologie Dental Hospital Romania dispunem de un cabinet modern ORL, dotat cu un aparatură pentru ultraperformantă, de ultimă oră, pentru consultații, investigații și tratamente de specialitate. Un important avantaj pentru pacienți îl reprezintă faptul că unitul medical include și un sistem video-fibroscopic, care permite vizualizarea modificărilor endonazale.

Vă așteptăm la Dental Hospital România, pentru un consult de specialitate la dl. doctor Valentin Theodor, medic primar ORL, cu competență chirurgie endoscopică! Pentru programări, ne puteți contacta la numărul de telefon: 0721 021 855 sau 0733 045 855 sau prin e-mail, la adresa info@dentalro.ro