Abcesul dentar – sfaturi și tratament

Un abces dentar este o acumulare de puroi în interiorul unui dinte sau în jurul lui. Apare de obicei ca urmare a unei infecții bacteriene care invadează pulpa dentară, care este țesutul moale situat în centrul dintelui și care conține nervii și vasele de sânge. Infecția poate fi rezultatul unei carii neglijate, a unei fracturi dentare sau a unei leziuni ale gingiilor care permit bacteriilor să pătrundă în interiorul dintelui.

Care sunt tipurile de abces dentar?

Abcesul dentar are mai multe forme sub care poate apărea. El poate fi periapical, parodontal sau gingival.

• Abcesul periapical – este o infecție care se răspândește din interiorul dintelui spre vârfurile rădăcinii acestuia. Bacteriile pot pătrunde în interiorul dintelui prin carii netratate, ceea ce duce în cele din urmă la infectarea pulpei dentare și la răspândirea agenților patogeni și în vârfurile rădăcinilor;
  • Abcesul parodontal – este un tip ceva mai complex de abces dentar. Acesta apare de obicei sub forma unei umflături rotunde cu un diametru de 1-2 mm sau, uneori, chiar mai mult;
  • Abcesul gingival – se manifestă printr-o umflătură deranjantă pe suprafaţa gingiei. Cauza principală a acestuia este bacteria – adesea din cauza formării plăcii bacteriene, particule alimentare, sau carii dentare – ce cauzează infecţii în interiorul gingiei.

Care sunt cauzele apariției abcesului dentar?

• carii dentare netratate la timp și complicate ulterior;
  • leziuni periapicale;
  • tratamente de canal incomplete sau incorect realizate;
  • fisuri la nivelul rădăcinii dentare;
  • parodontoză netratată;
  • traumatismele dentare;
  • erupția molarilor de minte;
  • igienă precară a cavitătii bucale.

Care sunt simptomele abcesului dentar?

Primul simptom al abcesului dentar este o durere intensă și continuă care evoluează progresiv de la apariție. De multe ori infecția se extinde la urechi, maxilare sau la dinții vecini cauzând durere de ureche si maxilar. Nu se recomandă automedicația, ci vizita la medicul stomatolog. Iată câteva simptome comune asociate abcesului dentar:

• Inflamație la nivelul țesuturilor moi și al feței;
  • Dinți decolorați;
  • Ganglionii limfatici de la nivelul maxilarului sau gâtului se inflamează și sunt sensibili;
  • Gingii roșii;
  • Gust neplăcut în cavitatea bucală sau halitoză;
  • Febră;
  • Sensibilitate dentară;
  • Dinții unde se află abcesul încep să se miște.

Optiuni tratament abces dentar

Cum tratăm abcesul dentar?

Tratamentul pentru abcesul dentar se axează pe curățarea zonei infectate și pe ameliorarea simptomelor. În funcție de localizarea infecției și severitatea infecției, tratamentul poate include următoarele:

• incizia locală și drenarea puroiului;
  • obturația de canal la microscop;
  • extracția dintelui afectat;
  • îndepărtarea obiectelor străine.

Este important să cauți ajutorul unui medic stomatolog pentru tratamentul unui abces dentar. Acesta va putea să stabilească diagnosticul corect și să determine cel mai bun plan de tratament în funcție de nevoi.

Care sunt riscurile tratarii abcesului dentar acasa?

Tratarea unui abces dentar acasă poate fi periculoasă și nu este recomandată. Există riscuri și complicații asociate cu încercarea de a trata un abces dentar fără asistență medicală adecvată. Iată câteva dintre riscurile implicate:

• Infecția necontrolată: un abces dentar este rezultatul unei infecții bacteriene. Dacă nu este tratat corespunzător, infecția poate continua să se răspândească și să afecteze țesuturile din jur, inclusiv alte dinți, os și țesuturile moi;
  • Durere și disconfort: tratamentul unui abces dentar acasă poate provoca durere și disconfort. Încercarea de a stoarce sau de a înțepa abcesul poate agrava durerea și poate cauza mai multă inflamație și umflare.
  • Complicații sistemice: infecția dentară netratată corespunzător poate duce la complicații sistemice, cum ar fi răspândirea bacteriilor în sânge și afectarea altor organe. Aceasta poate duce la probleme grave de sănătate și poate necesita tratament medical de urgență.

Care sunt modalitățile de prevenire ale abcesului dentar?

Din fericire există o serie de metode prin care poți evita apariția abcesului dentar cum ar fi:

• spală-te pe dinți cel puțin de două ori pe zi, a cate 2 minute fiecare ședință, pentru a oferi o curatare corespunzatoare;
  • controlul stomatologic la 6 luni pentru ca medicul să depisteze din timp eventualele afecțiuni dentare;
  • consumul frecvent și excesiv de alimente și băuturi bogate în zahăr poate crește riscul apariției a cariilor. Încercați pe cât posibil să reduceți consumul de băuturi carbogazoase și dulciuri.

Este important să consultați un medic stomatolog pentru a obține o evaluare corectă a tipului și severității abcesului dentar și pentru a primi tratamentul adecvat.

Nu uitați că sănătatea orală este esențială pentru starea generală de bine. Programează-te la primul spital privat de stomatologie din România și ia măsuri proactive pentru a-ți menține un zâmbet sănătos și strălucitor!