Influența fumatului asupra tratamentului chirurgical

Fumatul poate afecta negativ vindecarea rănilor și, astfel, poate pune în pericol succesul grefei osoase și a implanturilor dentare precum și grefele osoase folosite în cadrul tehnicilor de ridicare a sinusurilor sau în cazul regenerării tisulare ghidate. Căldura, precum și produsele secundare toxice ale fumului de tigară, cum ar fi nicotina, monoxidul de carbon și cianura de hidrogen, au fost implicate ca factor de risc pentru o vindecare vicioasă și, astfel, pot afecta succesul și favorizează apariția complicațiilor în aceste proceduri chirurgicale.

Fumatul scade temporar oxigenarea și metabolismul aerob. Răspunsul de vindecare inflamatorie este atenuat de o reacție chimiotactică redusă a celulelor inflamatorii, de funcția migratorie și mecanismele bactericide oxidative. În plus, eliberarea de enzime și inhibitori proteolitici este dezechilibrată.

Răspunsul proliferativ este afectat de o reducere a migrației și proliferării fibroblastelor, pe lângă o sinteză și depunere de colagen reglementată. Încetarea fumatului restabileste rapid oxigenarea și metabolismul țesutului. Răspunsul inflamator al celulelor este inversat parțial în 4 săptămâni, în timp ce răspunsul proliferativ rămâne afectat.

Nicotina nu afectează microambientul țesutului, dar pare să afecteze inflamația și stimulează proliferarea. Au fost raportate asocieri între apariția periimplantitelor (infecția implanturilor) lipsa osteointegrării implanturilor dentare, complicațiile tehnicilor de grefare osoasă (mărirea sinusurilor maxilare) și istoricul fumatului.

Un grad mai mare de complicații sau ratele de eșec ale implantului au fost găsite la fumătorii cu și fară grefe osoase. Relația dintre fumatul de țigări și procedurile chirurgicale legate de implanturi, inclusiv incidența complicațiilor asociate acestor proceduri au fost descrise în literatura de specialitate.

Fumatul are un efect tranzitoriu asupra microambientului tisular și un efect prelungit asupra funcțiilor inflamatorii și reparative ale celulelor, ceea ce duce la întârzierea vindecării și a complicațiilor.

Încetarea fumatului restabileste microenvironmentul țesutului rapid și funcțiile celulare inflamatorii în decurs de 4 săptămâni, dar răspunsul proliferativ rămâne afectat. Nicotina și medicamentele de înlocuire a nicotinei par să atenueze inflamația și să sporească proliferarea, dar efectul pare să fie marginal.

Spitalul de stomatologie recomandă renunțarea la fumat pe parcursul intervențiilor stomatologice.