Igienizarea dentară profesională

Igienizarea dentară profesională reprezintă un act terapeutic de importanță majoră, atât în ceea ce privește aplicarea sa ca mijloc preventiv al afectărilor dento-parodontale, cât și ca pas premergator intervențiilor de ameliorare și chiar vindecare a afecțiunilor parodonțiului marginal.

Luam mereu în considerare ca înaintea oricărei intervenții sângerânde de tipul detartrajului subgingival se iau măsuri de prevenire a riscurilor majore în ceea ce privește aceste manopere.

Astfel, este foarte important controlul minuțios al stării de sănătate generală a pacientului, căci anumite medicații care influențeaza timpul de sângerare pot impune amânarea manoperei.

De asemenea, este important să știm istoricul medical al pacientului pentru a decide dacă este util și necesar să se realizeze antibioprofilaxia endocarditei bacteriene.

Detartrajul supra și subgingival cu ultrasunete ne ajută să îndepărtăm depozitele de placă bacteriană mineralizată de pe suprafețele dinților, lucrărilor protetice, dar și dincolo de șanțul gingival acolo unde există afectarea parodontală profundă, la nivelul pungilor parodontale.

Metoda este una eficientă și atraumatică, și ne ajută, de asemenea, să îndepărtăm petele pigmentate de pe suprafețele dentare.

Pasul urmator este reprezentat de periajul rotativ cu perii și pastă de profilaxie, însă ținem mereu cont ca această manoperă se poate amâna pănă după reducerea fenomenelor inflamatorii acute, atunci când alegem să facem igienizarea în doua etape.

Întrebari frecvente

Periajul ne ajută sa îndepărtăm particulele organo-minerale încă aderente și prezente după manoperele anterioare și este completat de utilizarea benzilor fine abrazive interdentare.

Airflow-ul este util pentru îndepărtarea celor mai fine urme de tartru, colorații și biofilm și se realizează exclusiv supragingival, protejând marginea gingivală pentru a evita producerea de dureri și disjuncția brutală a gingiei de pe dinte.

Pasul final al manoperei de igienizare este reprezentat de irigațiile subgingivale cu soluții antiseptice urmate acolo unde este necesar de aplicarea în șanțul gingival a unor preparate cu scop antibacterian, antiseptic și antiinflamator.

Igienizarea este recomandată tuturor pacienților ce prezintă depozite de placă bacteriană mineralizată și se recomandă a fi facută o dată la 6 luni, însă există situații unde aceasta se realizează și mai devreme, aproximativ la 4 luni în funcție de situația clinică particulară a fiecărui pacient.

Dupa sedința de igienizare, fiecare pacient este instruit cu privire la integrarea în rutina zilnică de periaj dentar a metodelor specifice de îndepărtare a plăcii bacteriene.

Acolo unde este necesar, mijloacele secundare de igienizare sunt recomandate și este explicat modul de utilizare al fiecaruia în parte, pe înțelesul pacientului.