Durerea dentară – Dr. Delisa Radu

Durerea este cel mai frecvent simptom care indică o afecțiune dentară și, totodată, cea mai comună cauză care îi determină pe pacienți să se prezinte la un consult stomatologic.

Există situații în care aceasta este considerată o urgență și poate produce numeroase tulburări funcționale, uneori importante. De asemenea, în medicina dentară este prioritară depistarea corectă a cauzelor durerii dentare, deoarece numai în acest fel se va putea modula adecvat tratamentul. Aproape că nu există pacient care să nu fi experimentat cel puțin o dată în viață acest tip de durere.

Durerea dentară poate fi cauzată de inflamația pulpei, afecțiuni gingivale sau parodontale, traumatisme, abcese, etc. În general, durerea dentară are o evoluție progresivă. La început, are o intensitate mai redusă, este intermitentă, provocată de excitanți termici (mai ales la rece) și cedează la medicamente antiinflamatoare uzuale. Ulterior, durerea crește în intensitate și durează din ce în ce mai mult, ajungând să fie continuă.

Treptat, începe să iradieze și pacientul nu mai poate localiza cu exactitate, dintele care a provocat-o. În această etapă, antiinflamatoarele nesteroidiene nu mai sunt eficiente în ameliorarea durerii dentare.

În funcție de intensitate și de gravitatea afecțiunii dentare care o produce, durerea dentară este de mai multe tipuri:

• Sensibilitatea dentară sau hiperestezia dentinară. Are intensitate redusă, durată limitată, în special la rece, la stimuli chimici sau în urma periajului agresiv.
  • Durerea acută este caracteristică pulpițelor ireversibile, are o durată de până la câteva ore, are caracter violent sau pulsatil și poate să apară în timpul nopții. Această durere se întâlnește în cariile profunde sau traumatisme dentare cu interesarea camerei pulpare.
  • Durerea cronică este de intensitate redusă, dar sâcâitoare și intermitentă. Apare la pacienții cu bruxism, procese patologice periapicale sau pulpite cronice.