Afecțiuni orodentare la pacienții fumători – Dr. Carmen Nicolae

Pe lângă rolul său binecunoscut ca factor favorizant implicat în etiologia cancerului oral sau pulmonar, fumatul este responsabil de producerea mai multor afecțiuni orodentare.

Unele produc numai manifestări de ordin estetic, cum ar fi pigmentațiile dentare sau gingivale, însă altele pot avea repercusiuni pe termen lung asupra structurilor dento-parodontale, mai ales dacă sunt neglijate. Lipsa tratamentului are consecințe uneori grave, care pot evolua până la pierderea dinților.

Astfel, cele mai frecvente afecțiuni benigne oro-dentare cauzate de fumat sunt următoarele:

• Discromiile dentare – în timp, dinții fumătorilor cronici vor căpăta o nuanță gălbuie, inestetică. Aceleași modificări cromatice pot fi remarcate, în egală măsură și la nivelul obturațiilor sau lucrărilor dentare.
  • Pigmentațiile dentare produse prin depunerea de gudroane, reziduuri rezultate din arderea acestora sau nicotină pe suprafața dinților naturali sau a lucrărilor dentare.
  • Halenă sau respirație urât mirositoare.
  • Acumularea mai rapidă a plăcii dentare bacteriene și a tartrului dentar.
  • Gingivita, în special forma cronică a acesteea, însoțită de o serie de manifestări clinice, cum ar fi: gingivoragii (sângerare de la nivelul gingiei, spontană sau provocată, în funcție de amploarea modificărilor inflamatorii locale), durere, dificultăți în realizarea igienei orale.
  • Parodontopatia însoțită de mobilitatea de diferite grade a dinților. Netratată, această afecțiune conduce la pierderea dinților. O particularitate importantă atât a gingivitelor, cât și a parodontitelor întâlnite la fumători este evoluția lor agresivă, precum și vindecarea extrem de dificilă și lentă, după instituirea măsurilor specifice. Aceasta este cauzată de faptul că fumatul produce modificări ireversibile la nivelul microcirculației locale.
  • În cazul inserării unor implanturi dentare pacienții fumători prezintă un risc mai mare de periimplantită și o rată de succes mai scăzută a acestei intervenții.
  • Predispoziția către infecții orale, cea mai frecventă fiind candidoza orală.
  • Leziuni pigmentare la nivelul gingiei.

Recomandări profilactice:

• renunțarea la fumat sau scăderea numărului de țigarete
  • menținerea unei igiene oro-dentare riguroase
  • folosirea apei de gură
  • controale regulate la medicul stomatolog pentru screeningul afecțiunilor orale favorizate de fumat (candidoze orale, leucoplazia, cancerul oral)
  • igienizări dentare profesionale efectuate de medicul stomatolog de cel puțin două ori pe an